måndag 21 maj 2007

Bloggfråga vecka 2

Beskriv med egna ord hur du byggt upp de olika delarna i inlämningsuppgift 1. Beskriv på ett sådant sätt att en som inte kan Flash förstår (åtminstone på ett principiellt plan). Lägg störst vikt vid att beskriva hur navigationen fungerar i index-filmen.

Eftersom flash är ett helt nytt område för mig ska jag försöka ge ett svar på den här frågan så att även jag själv förstår.

Inlämningsuppgift 1 består av följande delar: en illustration som vi själva fick rita första lektionen, en frame-by-frame animation som gjordes i form av en streckgubbe, en ljudsynkronisering där vi skulle göra en rörelse på en figur i timing med ett bakgrundsljud samt en motion- och shape-tween animation som i mitt fall är en fågel som rörde sig från vänstra bildkanten till den högra med flaxande vingar.

Till att börja med beskriver jag hur jag navigationen fungerar i index-filmen. En välkomsttext visar att man har kommit rätt om det är min sida man söker. Gränssnittet på framsidan är ett foto av en flock kossor på en äng nära vatten. Fotot har redigerats med hjälp av effekten trace bitmap. Överst på sidan finns länkar till mina olika övningar. Länkarna man kan trycka på har ovanliggande osynliga knappar som är kodade genom ett actionscript. Dessa talar om att markören på tidslinjen, som länkarna ligger på, ska hoppa till en viss plats. När en viss länk ska nås hamnar vi alltså på en angiven plats på tidslinjen där ett annat script talar om att den aktuella filmen med länknamnet ska visas.

Illustrationen som vi själva fick rita första lektionen håller inga högre klasser i och med de bristande kunskaperna jag hade då. Lektionen var mest till för att känna sig för lite och testa de olika ritverktygen. Resultatet blev en enkel teckning.

I Frame-by-frame animationen skulle vi göra en streckgubbe som gjorde olika rörelser. Detta gjorde vi genom att förändra gubbens kropp (t.ex. ändra hållning på armar och ben) i omkring tio olika bilder efter varandra på tidslinjen.

Ljudsynkroniseringen gjordes som så att man valde ett porträtt av en människa, använde photoshop för att ändra rörelse och utseende på huvudet och la sedan till ljud för att synkronisera rörelserna. Ljudet jag skulle använda hamnade på ett eget lager och med hjälp av markeringar på tidslinjen synkroniserade jag så att porträttets huvudröreslser och ljud timade varandra.

Så till shape- och motion-tween animationen. Shape-tween effekten innebär att man kan få en bild att börja på ett sätt och sluta på ett annat. Ta fågeln vi gjorde som exempel där den börjar med vingarna uppåt i den första bildrutan och har vingarna nedåt i den andra bildruta. Denna rörelse upprepade jag flera gånger på tidslinjen och skapade sedan en shape-tween effekt mellan bildrutorna för att få den att flaxa mer än bara en gång. Motion-tween är en effekt där man genom att placera bilden på en viss plats i den första bildrutan kan få den att röra sig dit man placerar bilden i den sista bildrutan. Min fågel rörde sig från vänster till höger efter en viss linje som jag själv ritade upp i ett eget guidelager på tidslinjen.

Jag är som sagt alldeles för ny för att kunna beskriva uppbyggnaden av våra övningar på ett bättre sätt. Hur som helst har det varit en otroligt givande och inspirerande vecka full av roliga övningar.

Inga kommentarer: